Обесването на Левски

Казват, че убийците винаги се връщат на местопрестъплението. Вика ги духът на жертвата, която са погубили. Случаят с палача на Васил Левски е далеч по-драстичен. Иванчо Хаджипенчович не само се навърта около мястото на бесилката, но вдига къща само на 150 метра от него.


И там издъхва.


Иванчо е роден през 1822 г. в Русчук. Учи право в Париж, връща се и начева бляскава кариера. Валията на Дунавския вилает Митхад паша му възлага асимилаторската политика. Идеята е да се открият смесени турско-български училища, които лека-полека да претопят българщината. Иванчо старателно заляга над проекта.Любимата снимка на Че Гевара, която е носел у себе си дори, когато е умирал, е снимката на Васил Левски


Усърдието на Хаджипенчович стига до ушите на самия падишах. През 1868 г. той е извикан в Цариград, назначен е в имперския Държавен съвет и във Върховния съд. На гърдите му светва първото османско отличие. “Хаджи Иванчо ефенди Пенчович, член от Държавния съвет, прие нишан Меджидие, трети клас”, съобщава в. “Турция”.


С времето декорациите се множат и Христо Ботев го нарича “обершпион, накачен с всякакви ордени и храчки”.


През 1872 г. Иванчо пише донос до великия везир Махмуд Недим паша. Документът е пространно изложение за съществуването на тайна революционна организация сред българите. С този текст той има решаващ принос в залавянето на Васил Левски. Сега обаче наградата не е орден, а високата чест лично да осъди Апостола на свободата и неговите сподвижници.

Заедно със Саиб паша и Шакир бей Иванчо е командирован в София. Двамата си нямат хабер от правораздаване и разчитат на него да изпедепса присъдите с французка перфидност и ориенталска жестокост.


 Процесът започва на 9 декември в софийския конак. Десетки комити са изправени пред трибунала. Иванчо топи перо и парафира присъда след присъда. Той се подписва само с Иванчо – без фамилията, защото всички познават лицето, декорирано с ордени и храчки.


На 14 декември 1872 г. е издадена смъртната присъда на Димитър Общи. Нашият юрист стиска перодръжката и полага лаконичното Иванчо. На 14 януари 1873 г. и Васил Левски е пратен на бесилото. След като надълго и нашироко са разказани деянията на Апостола, под личната редакция на Иванчо излиза следният текст:


“Понеже всичко гореизложено е установено с положителност, то на основание изричното повеление на чл. 55, ал. 1, чл. чл. 56, 66 и ал. 2 на чл. 174, реши се: споменатият Дякон Левски да бъде осъден на смърт чрез обесване.”


“Няма по-окумуш за депутатин от наш Иванчо!”, възкликват след Освобождението русчуклии. И го избират за народен представител в Учредителното събрание. През 1879 г. душегубецът сменя феса с калпак, маха турските ордени от сетрето си и хваща файтон за Търново, пише svetovnizagadki.


Тук намества достолепната си снага в бившия турски конак, където заседава събранието. Иванчо усеща нещо особено да витае във въздуха. Това е духът на Левски. След залавянето той е разпитан първо тъкмо в този конак.


Сетне Иванчо е член на Държавния съвет и на Върховния съд на Княжество България. Точно както по време на игото! Левски продължава да го тормози от отвъдното. Палачът вдига къща в комшулука край бесилото, където днес е паметникът на Апостола. Смъртта го прибира на 25 март 1894 г.


 

Последната коледа на Тодор Живков

Тато възкликнал:"И мен ме чака това"


Най-тъжната Коледа и Нова година за Тодор Живков били през 1989-а. И не защото наскоро бил свален от власт и новите управници го местели от вила на вила, та де факто бил бездомен. Не, причината за мрачното му настроение била друга - убийството на румънския му колега Николае Чаушеску.


В онези дни БНТ постоянно въртяла кадри от екзекуцията на букурещкия диктатор и Тато се страхувал да не последва съдбата на колегата си. „Нищо чудно и аз да свърша така. Ето, вече започнаха обиски по домовете ви, а кой знае какво още очаква нашия род. Бъдете подготвени за всичко...”, споделил Живков пред своите приближени и близки роднини в празничните дни.


Екзекуцията на Чаушеску става един от най-известните епизоди на румънската революция. Смъртната присъда е извършена през 1989 година. Така приключило управлението на един от най-бруталните диктатори на Европа, който управлявал страната почти четвърт век. Бившият генерален секретар на румънската комунистическа партия беше застрелян със съпругата си.

*снимка:24часа


Трагедията в дискотека Индиго

Седем семейства украсяват коледна елха, но не вкъщи, а на гробищата. Там слагат играчки и подаръци. Там са погребани децата им, които останаха завинаги тийнейджъри. 

Светлана Захариева, майка на загиналата Любомира, във фаталния ден е разрешила на дъщеря си да отиде на дискотека като награда за добрия й успех в училище. На 21 декември 2001 г. още шест деца с трепет очакват последния звънец, за да хукнат към "Индиго" за концерт на рапърите Колумбиеца и Мъглата, обявен за 18,30 ч. Не са и подозирали, че това ще е наистина последният учебен ден. Отхвърлят от съзнанието си по детски дежурното предупреждение на майките си: "И умната".

Към 18 часа близо 2000 деца на възраст 10-15 г. чакат пред някогашния стадион "Юнак", тогава дискотека "Индиго". Температурата е минус 10 градуса. Гардовете отварят решетката. Входът струва 2 лева, но никой не събира пари. По опашката преминава новината:


"Пускат без пари!" и започва блъсканица


Тези, които вече са стигнали до най-долната площадка, са повалени от телата на свои връстници, които губят равновесие, падайки по заледените стъпала. Получава се "ефектът на доминото". Седем от децата със сетни сили ще се опитват да си поемат глътка въздух. Смазани, ужасени и измъчени, ще напуснат този свят завинаги.

Започва разследване. След трагичния инцидент е образувано следствие по член 123 от Наказателния кодекс за причиняване на смърт по немарливост. Обвиняеми са четирима души от управата и охраната на дискотеката, както и ексшефът на Държавната агенция за младежта и спорта Цвятко Барчовски и бившият главен архитект на София Стоян Янев. Заключението на вещите лица по делото е, че смъртта на децата е настъпила заради незаконно и некачествено построени стълби, а лошата организация е допринесла за трагичните събития. След дългия съдебен процес никой не влезе в затвора. Най-голямото наказание беше за Цвятко Барчовски - 1500 лева глоба. Управителят на "Индиго", както и двамата охранители от фаталната вечер, платиха глоба от по 800 лв.

Споменът за трагедията преследва оцелелите деца и приятелите на загиналите. Бившите съученички на Виктория Кабакчиева от 93-о СОУ и досега мислят за нея. Някои от приятелите на Любомира пазят все още снимката й и спомена за звънкия й глас, както и характерните за нея тънки "бодлички", на които е оформяла косата си с гел. Спомнят си и за един комичен инцидент. Отишли на пазар за обувки, но тъй като Люба имала много малък крак, дълго време търсели нейния номер 36. Обиколили всички възможни магазини в центъра на София. Накрая Люба се ядосала и взела 40-и номер, спомнят си приятелите й.


Крадци на два пъти опоскаха паметника


Паметникът на скулптора Ставри Калинов "Дървото на живота" бе открит през 2002 г. Статуята е със 7 клона и с по 7 листа - колкото са и загиналите деца. 3 г. след откриването на паметника двама наркомани "обраха" листата и ги предадоха в пункт за скрап срещу 4,50 лв. Злосторниците бяха заловени. Паметникът бе възстановен от Калинов. През 2010 г. апаши отново задигнаха листата.

Източник:standartnews



Дъщерята на покойния бос Васил Илиев е почти толкова митична фигура, колкото самият той. 23 години след убийството на шефа на ВИС Ивона все още е извън светлината на прожекторите и единствената и светска поява досега бе на състезание по борба в памет на братята Илиеви, което тя организира и раздаде награди на млади надежди на спорта.


В момента наследничката на ъндърграунд боса, която завърши туризъм в престижен университет в Швейцария, живее отново в родния на фамилията Кюстендил и се занимава с менажиране на ресторант. В бизнеса и помагала и нейната леля Мариана – сестра на Васил и Георги, с която са съдружнички и по документи. Двете били страшно близки и се виждали почти всеки ден, особено откакто Мариана стана майка на близнаци преди няколко месеца. Макар да е навършила 31, Ивона все още не мислела за семейство и деца, а и не успявала да случи на подходящ човек. Дори без опит често отменяла леля си в грижите за бебетата.


С останала част от роднините си обаче не поддържала никакъв контакт. За да бъде солидарна със сестрата на Васил и баба си Венка, обърнала гръб на Мая Илиева и нейните три деца. Откакто вдовицата на Жоро Илиев заграбила наследството и оставила свекърва си да мизерства с малка инвалидна пенсия, Ивона не искала да я вижда даже на снимка. Заради татко си и чичо си преглъщала егото си и винаги присъствала на техните помени. Тя се грижела и за денонощната охрана на гробовете им, като преди време освободила нощните пазачи, но крадци веднага посегнали на кръстовете и се опитали да демонтират лъва от постамента.



„Пазя само скъпи спомени с баща ми. Като всяко дете, сме ходили на различни места, на почивки заедно. Бях на 9 години, когато почина, така че имам ярки спомени. Но това са лични неща и се натъжавам много. Винаги съм била свързана със спорта. Родителите ми са майстори на спорта. Майка ми е акробатка, а татко - професионален борец. Може да се каже, че съм израснала в залите. Сега със спорта ме свързва единствено провеждането на турнира. Старая се да присъствам всяка година на състезанието. За мен това има сантиментално значение“, споделя Ивона в единственото си интервю.


retro.bg


Паша Христова,българския славей

Може да не знаете коя е Паша Христова, но задължително сте я чували как пее „Една българска роза“, избрана за песен на столетието през 2000 година. 

Който я е слушал на живо, помни гласа й, отприщен като стихия, която превзема залата с искрящата си чистота и плътна сила.За шестте си години като професионална певица момичето от Княжево успява да спечели „Златният Орфей“, да запише над 40 песни за националното радио и за плочи в „Балкантон“, които още звучат, и да остави белег в душите не само със завладяващия си талант, а и със спомена за сърцераздирателната си съдба. Паша е изпепелена в самолетна катастрофа на 25 години.


Загива, стиснала за ръката голямата си любов – пианиста Николай Арабаджиев-Фучо, ръководител на оркестър „София“. Двамата са седнали на втория ред след пилотската кабина. В пожара загиват пътниците в предната половина на машината.


Фаталната дата е 21 декември 1971 г. Часът е 23,40. На борда на самолета Ил-18 цари оживление. Българска културна делегация в състав оркестър „София“, народни изпълнители, фолклорен танцов състав при читалище „Аура“ се готви да излети за Алжир. Паша Христова и Николай Арабаджиев са щастливи, че могат да бъдат заедно, без да ги гложди непрестанно вината за забранената им любов. И двамата имат семейства и деца. Но чувствата са по-силни от дълга и съвестта. Те се допълват взаимно, гледат в една посока и изливат любовта си в музиката


„Това, че се събра с Фучо – Николай Арабаджиев, беше най-доброто, което можеше да се случи на Паша. Може да звучи несправедливо по отношение на предишното й семейство, но така беше. Той също беше невероятен музикант. А и мисля, че у него тя откри своята половинка. Точно в онзи момент те се намериха и си отидоха заедно“, казва в интервю певицата Мими Иванова, също солистка на оркестъра.


По времето, когато се случва катастрофата, почтената до болка Парашкева Христова Стефанова (както е кръщелното име на певицата) се е изнесла на квартира на ул. „Янтра“ №3, защото моралът не й позволява да лъже съпруга си Васил, от когото има двегодишен син Милен. Тя се разкъсва не само от угризения за зарязаната си половинка, ами и от съвестта, че разваля още.„Беше влюбена, но и това беше мъка, защото човекът до нея също не беше сам. И тази мъка я накара да се затвори още повече в себе си. Спираше, разменяше по две-три думи само и се разминаваше с хората, сякаш се страхуваше да не я заговорят. По едно време в радиото дори се питахме дали не е болна. Борето Гуджунов ми е казвал – с него сме випускници от ВИТИЗ, той пръв ми съобщи за катастрофата, че тя е била толкова притихнала, сякаш е искала да си отиде тихо и кротко с голямата си любов“, казва актрисата Латинка Петрова в книгата на Иван Георгиев „Една българска роза – 40 години след катастрофата“.


Във фаталната нощ самолетът, в който са Паша и Николай, не успява да се издигне, лявото му крило заорава, машината излиза от пистата и избухва в пламъци. От общо 73-ма души на борда загиват 30, включително и шестчленният екипаж с командир Борис Луканов. Вината не е у пилота, той е толкова добър, че често пъти вози Тодор Живков. Част от пътниците в задната част на Ил-18 успяват да се спасят – с наранявания и изгаряния, скачайки от огнения ад.


Поради бавна реакция и недомислица пожарната и Бърза помощ са държани извън пистата и пристигат катастрофално късно. Паша Христова сякаш предчувства и преди пътуването споделя, че не й се тръгва в навечерието на Коледа. Предпочитала да бъде с двегодишния си син край елхата. И същевременно тайничко се радвала на глътката свобода с любимия човек.


По онова време сякаш по иронична гримаса на съдбата три големи български певици имат връзка с музиканти, които ще допринесат много за развитието на таланта им. Лили Иванова живее със Здравко Радоев, Йорданка Христова – с Кристиан Платов, а Паша се залюбва с шефа на оркестър „София“. Чувствата им са като цунами, което помита всичко след себе си, защото освен любовници са съмишленици, обзети от омаята на хубавата музика. Тя наистина му дължи много за професионалното си израстване – Николай Арабаджиев не само прави аранжименти, при които певицата да изпъкне с уникалния си глас, ами я води при майка си – един от най-добрите вокални педагози, за да шлифова природния й талант.Той самият е известен композитор, диригент и един от най-талантливите аранжори, които променят звученето на българската популярна музика. Под негово ръководство оркестър „София” става един от най-добрите състави, отлично приети в България и в чужбина. Арабаджиев пише за Паша Христова песента „Остани“, която им донася „Златния Орфей“, и парчето „Ах, този дивен свят“, отличено с Голямата награда на фестивала в Сопот.


Една от градските легенди разказва, че Паша не посмяла да скочи от самолета, защото носела в утробата си детето на Николай и не искала да навреди на бебето.


Че Христова е била бременна, твърди и близката й приятелка Марта Баръмова, позовавайки се на майката на певицата. Историята за скока от самолета е поетична, но недостоверна. Просто седналите по-напред в самолета не са имали време да се спасяват с бяг. Огненото кълбо ги поглъща. Телата им са толкова обгорели, че едва ги разпознават по бижутата.


Оцелялата танцьорка от фолклорния състав на читалище „Аура“ Елена Донкова казва, че Паша, като че предчувствайки трагедията, дошла на летището в черно манто и черна рокля „Тогава беше страшно елегантна. Сякаш знаеше, че отива някъде.“


Настроението на обреченост


витае над тази любовна история, повлияно от трагичния й край. Както и вечният въпрос „ако“. Ако Паша беше останала обикновена чертожничка в „Балканкар“, щеше ли да остане жива, пеейки само в прояви на художествената самодейност? Ако бе избрала да се върне при мъжа си – конструктор в същото предприятие, с когото се намират „по профсъюзна линия“, и да бъде на Нова година със сина си, нямаше ли да избегне катастрофата? Ако съвестта бе надделяла над любовта, нямаше ли да бъде оцеляла, но нещастна?


За своите шест години на сцената Паша има постижения, за които много професионални певици могат само да мечтаят. Какво остава за родената на 16 юли 1946-а в покрайнините на София девойка, която израства в бедняшка комунална квартира. Влечението й към музиката е толкова голямо, че тя скача от прозореца и бяга от вкъщи, когато баща й – известен в Княжево фотограф, й забранява да става „кръчмарска певица“. В Школата за естрадни певци тя е най-малко ярката до момента, в който застане зад микрофона. Тогава сякаш красотата й, скрита някъде дълбоко, разцъфва, а спотаяваните чувства избликват с песента. Близки до певицата твърдят, че никога не е влагала толкова сърце в изпълненията си, колкото през последните месеци от живота си. Тогава сякаш раздавала от любовта си към Фучо на публиката – така силни били чувствата й.


Синът на певицата цял живот търси истината за кончината на майката, която не помни, но и той си отива от живота през декември 2014 г. Милен Иванов няма нищо общо със сцената – работи като автобояджия и живее със семейството си в апартаментчето, което баща му купува с парите от „кръвнината“ за Паша – 18 000 лева. Докато угасва от рак, синът не вярва, че жената, която го е родила, е жертва на трагична случайност.Версии за самолетната катастрофа


Милен Иванов, синът на Паша Христова, твърди, че „истината за катастрофата не се търси толкова години, понеже свидетелите и оцелелите се страхуваха да не свършат в канавката“. Няколко интересни факта му дават основание за подобно съждение. Първият е, че той притежава оригиналния задграничен паспорт на майка си, без който тя не би могла да излети за Алжир. А ако го е направила, документът би трябвало да е на пепел. Той обаче си е съвсем здрав без никаква виза или печат в него. А паспортът й бил нужен, защото певицата имала подписан 6-месечен договор за ГДР заедно с Борис Гуджунов.


Синът на певицата е озадачен и от смъртния акт на майка си с дата… 23 февруари 1972 г. – точно два месеца след катастрофата. Как са издали разрешение за погребението й без смъртен акт, е третата загадка. В документа е написано: „Починала вследствие на фрактура и на изгаряния трета-четвърта степен.“ Четвърта версия на Милен е, че певицата е била още жива, когато са я закарали в болницата, но там явно не са искали да я спасят.


Естрадната легенда Борис Гуджунов, оцелял заедно с Янка Рупкина и Мария Нейкова, е убеден, че катастрофата е била планирана, колкото и абсурдно да звучи. Той го твръди пред Иван Георгиев, автор на книгата „Една българска роза – 40 години след катастрофата“: „Това го разбрах чак след 6 години от един мой приятел, чийто баща работеше в МВР. Истината е, че е трябвало да умре вторият пилот. А за да не се усъмни никой, си отиват 30 души. Оказва се, че е имало страхотни далавери. Толкова са били назрели вече нещата с черните полети, с пари и кражби в Мека и Африка, че този пилот е поискал среща с Тодор Живков, за да разкаже как стоят нещата“, разкрива Гуджунов. До днес няма нито документално, нито свидетелско потвърждение на думите му.


Друг естраден ветеран – Христо Кидиков, има още по-невероятна гледна точка: „Все още нищо не е доказано и може би никога няма да се разкрие. Димитър Симеонов ми е разказвал, разбрал го от свои източници, че в този самолет е трябвало да пътуват хора от Политбюро начело с Тодор Живков (не е ясно защо – б.р.). Разговарял съм и с останалите четирима живи от катастрофата. Месец преди това самолетът е излязъл от много щателен ремонт, а после изведнъж се оказва, че въжетата на елероните са разместени и това е причинило катастрофата. Странното обаче е, че нито един от хората, които са правили ремонта, не беше наказан.“


Макар и двамата естрадни певци да застават зад думите си, те звучат неправдоподобно и вероятно истината за катастрофата никога няма да бъде разкрита..


Любимата й песен била „Янтра“


Режисьорът Олег Ковачев, който в продължение на три години снима филм за Паша Христова, твърди, че любимата й песен била „Янтра“, а не „Една българска роза“, която е „поръчкова мелодия“. В интервю пред „Блиц“ Ковачев си спомня какво му е разказвал синът на певицата: „Споделяше, че му е много странно как в текстовете на нейните песни има някаква символика. Моят филм завършва с песента „Остани“. Тя е писана за Паша от Николай Арабаджиев и съдържа дълбок подтекст. В нея се пее „Остани си там, далече, в сънищата и в мечтите… остани си при звездите…“. Милен много се вълнуваше от тази песен, от текста. Казваше: „Какво нещо е само… точно този текст все едно че е написан за нея.“


Тодор Живков,Коледа

През 1960 г. у нас тайно от обществото се разиграват драматични събития. На 2 януари с писмо до генералния секретар на БКП писателят Димитър Осинин иска да се възстанови празнуването на Коледа. Разбира се, заради господстващата в онези години атеистична идеология не като християнски празник, а само като народна традиция.


Тодор Живков явно се отнесъл сериозно към проблема и поискал мнение от учените от БАН. Те обаче доста се поизпотили, защото не били изследвали подробно проблема. Все пак накрая дали отрицателно становище – според тях "за съжаление" Коледата била християнски празник.За това говорят документи, които “168 часа” разкрива за първи път. Характерно за епохата, в която са писани, те са пълни с абсурдни твърдения и говорят красноречиво не само за липсата на свобода и демокрация, а и на каквато и да е малка радост за населението в онзи период.


Но дали заради тях, или по друга причина някъде от този период политиката на БКП по отношение на Коледа се променя. От радикални забрани културтрегерите се ориентират повече към подмяна на вековните традиции и свързването им с Новата година


Така традиционни коледни обичаи - сурвакане, обикаляне на коледари и изпълнение на народни песни изкуствено са пришити към 1 януари - Нова година. Освен това през 1968 г. Българската православна църква също въвежда реформа и премества честването на Рождество от 7 януари на 25 декември.


Авторът на посланието Димитър Осинин, който макар и учил в духовна семинария на младини, също е заслужил комунист и вероятно умишлено се опитва да вкара в заблуждение Живков, че празникът няма нищо общо с “опасното” християнство и в писмото си риторично пита: “Защо доста некритично се отказваме от едно изключително богатство? ...Коледата няма нищо общо с Рождество Христово. Тя и по име, и по съдържание е чисто новогодишен празник. Черквата нарочно го е свързала с Рождество Христово с надежда да го обезсили. За щастие не е успяла: християнството е оставило следи само в някои имена на светци, на Христос и Богородица. Празникът си е останал величание на възраждащия се живот с издигането на слънцето. Празник на народ земеделец и скотовъдец. Нашият народ не е създал нищо по-бодро, жизнерадостно и поетично от тоя празник. Това е единодушна оценка от всички, които познават добре празника.”


Според Осинин дори изкривеното разбиране за тържеството по-скоро обслужва “реакционните сили” в обществото. “Моята мисъл е, че трябва да възстановим коледуването, като очистим песните от християнски остатъци 


и пренесем празника срещу Нова година, където си е мястото му. Бъдни вечер е новогодишната нощ, не Рождественската. Възстановяването на коледуването ще има голям, необикновен ефект у народа. То ще запълни и оживи новогодишната нощ на село. Освен това тоя обичай дава пълна възможност да се свърже миналото с песни за днешния наш живот и по тоя начин ще се дообогати. Въпросът заслужава сериозно обмисляне. С комунистически поздрав и с новогодишни пожелания за здраве и нови успехи: Димитър Осинин”, пише в заключение писателят в посланието си до правешкия диктатор.


Отговорът от отдел "Наука, образование и изкуство" на ЦК на БКП след съгласуване с БАН идва след близо три месеца - на 21 март 1960 г. По своята абсурдност изводите, до които стигат учените, и аргументацията им е още по-забавна от предложението, дало повод за официалното становище.“Етнографският институт е включил в своя научен план изцяло проблемите за старите народни обичаи, с оглед те да бъдат съживени и преосмислени, като им се даде социалистическо съдържание, пише в отговора, който е подписан и от зав. отдел “Наука, образование и изкуство” на ЦК на БКП Рубен Аврамов. Съгласно тазгодишния план Институтът се занимава със сватбата и кръщението (и двете са подчертани), защото това са обичаи с най-масово и ежедневно практикуване. Всички други обичаи с най-масово и ежедневно практикуване ще бъдат разработвани”, уверяват още от БАН, за да не ги заподозрат, че нищо не вършат.


Не е известно каква е била реакцията на Тодор Живков на въпросното “високонаучно становище”, но е факт, че някъде след този период в идеологическо отношение се прави завой


Линията на тотално отрицание на празника се променя и се появява тенденция да се обвържат народните обичаи, свързани с него, с отбелязването на Нова година. В конкретния случай прави впечатление, че иначе неблестящият с интелект генерален секретар с вродения си усет за оцеляване и излизане от трудни ситуации е предпочел да прехвърли неудобния въпрос към учените глави, за да не се ангажира лично с решаването му.


Куриозното е, че случаят с “експертизата” на социалистическата наука и развитието на идеологическата пропаганда след това до голяма степен съвпада с блестящо сатирично есе от Георги Марков, озаглавено “Доклад за осъвременяването на посрещането на Новата година от академик Мончо Пипонков (подслушан тайно и записан дословно)”.


В ироничен "доклад" убитият в Лондон писател майсторски пресъздава отношението на официалната соцнаука към християнския празник


“Другари и другарки, мисля, че е крайно време да спра вниманието ви върху един въпрос, чието важно значение досега е било някак пренебрегвано. Отдадени на упорита работа в борбата за построяването на социализма в нашата страна, за подобряване на материалното и културно равнище на живота у нас, за изграждането на нов тип гражданин с нова душевност и за ликвидиране на всякакви вражески напъни, ние недооценихме известни идеологически аспекти, които в последна сметка се превърнаха в нещо като спирачки, действащи върху колелото на историята. Ние правилно се постарахме да заличим от миналото на нашия народ всичко онова, което малко или много противоречи на нашата идеология и на текущата политика на нашата партия. 

Ние също правилно премахнахме традицията, произтичаща от християнския календар с разните там светци, и я заменихме с наша традиция и календар с наши герои. Разбира се, в това отношение бяха допуснати някои крайности, които впоследствие трябваше да се поправят. Ние премахнахме Кирил и Методий, за да ги възстановим по-късно. Ние премахнахме Климент Охридски, също за да го възстановим, защото с известно закъснение разбрахме, че най-добрият начин да се ликвидира една традиция е, като си я присвоим. Но тъкмо тук, другарки и другари, в присвояването на обичаи, ритуали, песни, танци, легенди и предания се появи голямата опасност. Нека бъда съвсем ясен: няма нищо лошо в това да си присвоим една дата, та ако ще да е и датата на свети Иван Главорез. В края на краищата волю-неволю ние трябва да приемем, че Нова година започва на Първи януари, а не на 9 септември (както имаше предложения навремето), нито на 7 ноември (както се внушаваше от съветска страна)".


източник: faktor.bg


Започва ваксинацията в България

Създадена е необходимата организация първите ваксини срещу COVID-19 у нас да бъдат поставени на 27 декември. Това стана ясно след среща между министъра на здравеопазването проф. Костадин Ангелов, главния държавен здравен инспектор доц. Ангел Кунчев, Националния ваксинационен щаб и представители на шестте регионални здравни инспекции, отговарящи за организацията по ваксинирането срещу COVID-19.

Очаква се първите близо 10 000 дози от ваксината срещу COVID-19 да пристигнат от Белгия в България най-късно на 26 декември. На границата камионът, който ги превозва, ще бъде посрещнат и ескортиран до Бул Био, където под постоянна полицейска охрана, ваксините ще бъдат приети. 

При всички необходими за съхранението им мерки и с полицейски ескорт флакони ще бъдат транспортирани и до регионалните здравни инспекции в Пловдив, Бургас и Варна, информират от Министерство на здравеопазването./Bradva.bg/


Деца през СОЦА в НРБ

Дали демокрацията наистина отне на българите високата раждаемост и сигурността? Документите и фактите за социалната политика в НРБ говорят за съвсем други неща. Информациите обобщава Николай Цеков.


„Имаше консултация за бременни, за деца, посещаваха новородените, родилките.Комунистите-каквито искате ги наричайте – но деца се раждаха и всичко беше безплатно“, твърди във Фейсбук един от носталгиците по соца. Равнищата на раждаемост в НРБ често се използват като необорим аргумент в полза на щастливия живот в тогавашната НРБ. Зад тази  фасада се крие обаче една от най-мрачните тайни на НРБ. Грижливо охраняваната статистика на абортите в страната прави първите си регистрации през 1953 година. 


Днес тази информация е достъпна за всеки Интернет-потребител:


Защо не се роди 9-милионният българин?


Обобщението на събраните до края на 2013 г. данни сочи, че по времето на комунизма броят на регистрираните аборти в България е много близък до броя на ражданията. В тази статистика не са включени множеството тайно извършвани от специалисти и шарлатани изкуствени прекъсвания на бременността. Чак до 1999 година броят на абортите превишава броя на ражданията. Решение на проблема режимът на Живков вижда в челния опит на братска Румъния.


През 1966 г. „Геният на Карпатите“ Николае Чаушеску ликвидира проблема с нежеланието на румънките да раждат с драконски мерки за тотална забрана на абортите. Резултатът е ужасяващ – главоломно нарастват криминалните аборти, често завършващи със смърт или осакатяване на родилките.


Изоставените по улиците и пътищата бебета пълнят в геометрична прогресия сиропиталищата. В същото време приетият от ЦК на БКП указ за насърчаване на раждаемостта от 1968 г. не допринася с почти нищо за повишаване на застрашително падащите равнища на раждаемостта на фона на увеличаващите се аборти.Чак до 1999 година броят на абортите превишава броят на ражданията

Увеличаването на платения отпуск по майчинство по никакъв начин не променя обстоятелството, че младите семейства в НРБ чакат средно по 20 години за жилище, а най-елементарни стоки и удобства, необходими за отглеждането на новородените са в списъка на най-дефицитните неща. В началото на 70-те години режимът в София решава да приложи идеите на Чаушеску за повишаване на раждаемостта като забрани абортите за онези жени, които не раждали или имат по-малко от 2 деца.


Независимо от това броят на легалните и нелегалните аборти продължава да превишава броя на живородените деца до и след падането на комунизма. Тази крайно неблагоприятна за възпроизводството на българската нация тенденция се обръща едва в края на 1999 г. През 10-те години на членство на България в ЕС броят на живородените деца вече превишава над два пъти броя на направените аборти. За периода 2007-2016 г. в страната са родени 645.000 деца, а прекъснатите бременности са 277.000


 Спокойно ли беше по улиците на НРБ?


Разсекретените архиви на Държавна сигурност и милицията разбиват на пух и прах мита за спокойствието и безопасността на хората в социалистическа България. Всъщност основен фактор за разпространяваните и сега внушения за липсата на престъпност в НРБ е грифът „Строго секретно“ върху всички информации, справки и анализи за нарастващата до самия край на режима криминална активност.


Редом със сведенията за  увеличаващите се убийства, грабежи, изнасилвания, проституция, черна борса, наркомании, през 1988 г. в документацията на ДС се появяват и данни за грабежи по пътищата. Средно за месец в страната са извършвани около 30 убийства, но има и месеци с по 72 регистрирани тежки престъпления против личността. Публикуваните от изследователя Антон Тодоров милиционерски справки за  месец март 1989 година говорят красноречиво за „спокойствието“  по улиците на НРБ.Привърженици на бившия диктатор Живков го почитат и днес

„По оперативни данни за месеца в страната са извършени 20 убийства, 9 опита за убийство, 10 изнасилвания, 11 грабежа, 57 кражби на обществено имущество, 240 кражби по домовете. Откраднати са 147 автомобила. В сравнение с данните за февруари 1989 г., умишлените убийства са се увеличили с 3, опитите за убийства – с 2, кражбите на лично имущество – със 71. Устойчивост показват изнасилванията и грабежите, увеличават се  и длъжностните присвоявания“, пише в месечната сводка на МВР.


Любопитен детайл в справките на милицията за месец януари 1989 г. показва кой в НРБ наистина се е чувствал сигурен и защитен. „В резултат на активните следствени действия и мероприятия е установено и доказано, че ограбилите вилата на другаря Христо Георгиев Живков, племенник на другаря Тодор Живков във вилна зона „Китка“, са четирима ученици от осми клас в София. Оказа се, че преди това те са били извършили обири на други 15 вили …“


senzacia-bg.com не разполага с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантира за истинността и, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът й, освен ако не е авторска. Възможно е написаното в някой статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.

КОНТАКТИ:

Популярни публикации